Åter till feodalen

29 04 2010

Kunskap är makt sägs det.. Men vad är makt?  Wikipedia besvarar denna frågan på följande sätt;

”Makt är ett sociologiskt, teologiskt, organisationsteoriskt och filosofiskt begrepp som beskriver möjligheten att efter egen vilja fatta beslut som verkställs. Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran. Premissen för att A skall ha makt är att B är beroende av A. Beroendet kan vara olikartat till karaktären, och A kan i vissa fall framkalla detta förhållande.”

Upplevde häromdagen en minst sagt intressant situation som är anledningen till denna återkoppling till begreppet makt. Visst har jag befunnit mig i liknande och nära på identiska sammanhang tidigare, och sällan rättar man sig, kvinnor dock.. världen förändras i guess.. Förvånas inte längre över vuxna människors ociviliserande beteende. vad som dock förundrar mig är vad oförståelse kan göra med en människas sunda förnuft. Och hur viktigt något kan vara, som att få klarhet i saker, och varför – om man nu skapar ett så starkt behov – man då inte helt enkelt uttalar sin fundering istället för att under långa perioder skapa myter om sina och andras tankar för att yttligare förvirra sig själv och inte minst sprida sin förvirring till andra. Vad som sker när Akilles inser att Bacabs inte är i den önskade/ förväntade beroendeställning som krävs för att utöva makten kan det bli en aning förvirrat. Antingen, så accepterar man det. Eller så tar man en runda och börjar om, det mesta i världen går i cirklar och så gjorde (gör?) även detta.

Det är liet här jantelagen spelar in. För är man invand i en maktstruktur som sen inte fungerar, agerar, presterar som förväntat så kan jag förstå att man blir… konfundersam? Men betyder det att andra måste agera efter den förstas tanke (tänk om alla i en orkester spelar trumpet i Amoll bara för initiativtagaren valde detta.. hur skulle världen fungera om vi gicker efter denna princip..). Betyder det att man i varje försök till maktkamp måste delta bara för att man hade gjort det på en annan plats eller i en annan tid? Eller? Om man inte har något att bevisa så varför ta strid med en dåres argument, hellre låta argumentationen rinna ut i sin egen sand.. tänkte jag.. Men hur kunde jag glömma att det inte bara handlar om cirkulär rörelse i sig utan såklart även om ringarna på vattnet, oavsett vem som kastar första stenen. Visst blåser det vågor även i en öken.

Sällan viskar fåglar även om jag vet att jag skrev det förut, men det vet ju alla att det är nog bara vi människor som kan 🙂 Som en klok vän uttryckte sig så är det ord och inga visor och visdomen..  Ja ni, där tog orden slut. Det här blir säkerligen oförståligt för dom flesta men det glädjer i vilket fall mig att skriva av sig,  ibland blir det här. Så, trots  fågelskit på jackan (true story) så ler jag idag innombords. För även om just gråsparven kanske inte är en favorit så glädjer det mig att det är vår =)

Kärlek


Åtgärder

Information

2 responses

5 05 2010
laojan

Intressant. Kan du inte berätta vad det var som hände..? Känns som situationen dessa rader springer ur är en osynlig puzzelbit..

6 05 2010
varja

Laojan,
precis så är det också.. Utvecklar inte av anledningen att jag inte vill utveckla 🙂
Just detaljerna här är nämligen kanske inte så viktiga, viktigheten va att lämna det någonstans, det blev här. Bra avlasningsplats för en arg varg 🙂 Slå en signal om du vill disskutera, även om jag har lämnat just detta specifika happening bakom mig. Kanske syns du å jag på utopiakarnivalen på lördag?

Kärlek

Lämna en kommentar